DEADLINES

Material ska vara Metro tillhanda senast 3 arbetsdagar före 
publicering. 

Take over material bör vara Metro tillhanda senast 5 arbetsdagar före publicering.

Vid försenad leverans kan inte kampanjstart i tid garanteras.

 

LEVERANS

Material skickas till es.or1503059262tem@s1503059262noita1503059262repod1503059262a1503059262

 

VIKTIGT OM SAMTLIGA FORMAT

Banners med en vit eller väldigt ljus bakgrund måste ha en solid mörk minst 1 px border.
Vi använder oss inte av flashmaterial.
Take Overs i olika utförande kommer alla ha stängknapp (x) i övre högra hörnet.
Autostart av ljud är inte tillåtet. 

Annonsmaterialet kan bestå av bildfiler (GIF/JPG/PNG) och skript.
Länkar öppnas i ett nytt fönster.
Metro Nordic AB använder sig av adserver AOL ADTECH.
För Programmatic handel använder Metro Nordic Sweden AB primärt SSP AOL Marketplace för Private Deals / PMP:s.

Vi rekommenderar alla annonsörer att följa IAB Sveriges ”Creative Guidelines” i största möjliga utsträckning.

 

MÅTT OCH MAXVIKTER PÅ METROMODE.SE

 

I maximum vikterna är eventuella mättaggar i skriptmaterial inkluderade. Banners som överstiger dessa vikter kommer att nekas start.

 

DESKTOP   DIMENSIONER MAX.VIKT        FILTYP 
Panorama TOP 980×240   200 kB   JPG, GIF, PNG samt HTML5 levererat som tredjepartsscript
Panorama MID#1      980×240     200 kB   
Panorama MID#2 980×240 200 kB

 

Outsider Sticky TOP (Höger)

250×800 eller 300×600 200 kB

Outsider Sticky MID (Höger)

250×800 eller 300×600 200 kB   
     

 

MOBIL DIMENSION MAX.VIKT

FILTYP

MobilTOP/ MobilMID#1/ MobilMID#2 320×80, 320×160, 320×320 150 kB GIF, JPG/PNG eller HTML5 som ett tredjepartsscript
TOP + MID #1+2 RETINA 640×640 + 320×320 px 150 kB + 150 kB GIF/JPG/PNG**
       
TAKE OVER FORMAT   DIMENSIONER MAX.VIKT       FILYP
TOP Splash     320×480 px                        150 kB       GIF/JPG/PNG**
Take Over/ Interstitial 800×600 200 kB
GIF/JPG/PNG**

 

Rekommenderad filtyp.

** Dessa material går ej att köra med html/skript.

 

ALLMÄNNA GUIDELINES OCH SPECIFIKATIONER

GUIDELINES TILL SKAPANDE AV BILD-BANNERS

Det finns inga särskilda krav på banners av bildfiler JPG och PNG. För GIF är rekommenderad animationstid 30 sekunder. Dimension och maxvikt bör ej överskridas. 

 

VIKTIGT ANGÅENDE HTML5 MATERIAL

Metro hostar inte råmaterialet till HTML5-banners, dvs. bildfiler, CSS-filer etc. Banners hostas på annat håll och kund ombedes leverera ett tredjepartsscript till Metro. Både standardformat och expanderande banners går att köra med tredjepartsscript i vilka det ligger HTML5-material. Vi rekommenderar inte att köra HTML material som levereras genom en Iframe. Komplexiteten av bilder, gradienter, långsamma animeringar och detal­jerade rörliga element kan påverka antalet beräkningar användarens processor måste utföra för varje frame. 

Rekommendation:
– Använd färre animationer baserade på matematiska beräkningar i Action Script.
– Ta bort onödiga keyframes från animationen och använd Tween­funktionen istället för ”frame­for­frame” animation.
– Sänk frameraten, d.v.s. antal bildrutor per sekund.
– Minimera användningen av gradienter, transparens, masker och animeringar.
– Bildobjekt som används mer än en gång i filmen bör omvandlas till symboler. Symboler sparas i filen en gång och används igen senare.  Det kan minska filstorleken och CPU­an­ vändning.
– Begränsa förändringar mellan varje keyframe. 
– Minimera informationen som lagras i de första framesen. Lägg om möjligt tung logik senare i filmen.
– Funktioner som aktiveras av användaren är att föredra, till exempel vid mouse over flyger.
– Undvik onödiga timer­funktioner och loopar. De är de största problemen när det gäller CPU­användning.
– Solida linjer kräver mindre minne än prickade/ streckade linjer eller penselverktyget.
– Gruppera objektet och gör gemensamma anrop till hela gruppen.
– Minimera antalet typsnitt.
– Använd vektorgrafik istället för pixelgrafik.
– Optimera vektorgrafik. Välj Modify ­ Smooth, Straighten eller Optimize för att dra ner antalet vektorpunkter.

 

Skicka skriptet till es.or1503059262tem@s1503059262noita1503059262repod1503059262a1503059262 i god tid innan start för att testköra formatet.
 

AVRÅDAN TILL ATT KÖRA FLASHANNONSER 

I och med att allt fler browsers inte laddar och visar automatiskt utan användarens aktiva godkännande bör annonsörer vara mycket restriktiva med användning av SWF/flash i banners. 

 

Om annonsör ändå avser leverera flash-banner bör ni tänka på följande:

  • Komplexiteten av bilder, gradienter, långsamma animeringar och detaljerade rörliga element kan påverka antalet beräkningar användarens processor måste utföra för varje frame.  Ta därför hänsyn till CPU-användningen, CPU-intensiva annonser försämrar sajtens prestanda.
  • Max framerate: 18 fps 

  • Vi hanterar flashversion 8 till 10 och AS2, för att producera material i AS3 behövs en AS3 clickTAG och denna måste testas innan stat av kampanj.
  • Ladda inte externa resurser i annonserna utan överenskommelse med Metro. 

  • Ljud i annons får inte starta automatiskt  eller vid mouse over, måste klickstartas av användaren.
  • Annonser med vit eller väldigt ljus bakgrundsfärg måste ges en ram .

  • Över hela annonsens yta ska en knapp läggas med följande kod: 


on (release) { getURL(_root.clickTAG, ‘_blank’); } 

 

 

BYGGA MATERIAL POLITE (EX. STREAMA VIDEO, HÖGUPPLÖSTA BILDER M.M.)

Vid tunga resurser som ska laddas in på en banner såsom video, högupplösta bilder och dylikt vill vi att ni bygger ert material polite så att dessa tyngre vikter laddas in efter sajten, d.v.s. after onload. Observera att vår maxvikt på formatet (som ni finner ovan) är den vikt som föredras att laddas in initialt och prior to onload, resterande vikt ska laddas in sekundärt. Definitionen av att bygga polite betyder att den tyngre filen alltså laddas in after onload och då tar hänsyn till uppladdningen av sajten. 

DESKTOP: Initial tag load vikt får uppstiga till 200 kB, after onload vikt får uppgå till 1 000 kB.

MOBILT: Initial tag load vikt får uppstiga till 150 kB, after onload vikt får uppgå till 500 kB.

Vi har satt gräns/marker vid 4,5 sekunder och därefter kan den tyngre vikten laddas in, efter marker är maxvikt upp till 500-1000 kB ok. Detta för att vi vill undvika att material kan påverkar sajten till att ladda långsamt. 

 

VIDEO I ANNONSER DESKTOP

  • Dimension: 980×240 eller 250×800     
  • Maxvikt SWF: 200 kB för 980×240, 200 kB för 250×800 

  • Format: SWF länkad till FLV 

  • Framerate: 24 fps 

  • Codec: ON2 VP6, eller H263 

  • Ljud: Endast tillåtet vid användarinteraktion (klick/mouse-over) 

  • Maxvikt FLV: 500 kB 
Preroll (video) 
Preroll är annons i samband med webbtv/video. Möjligheten finns att köra pre- och postrolls, alltså innan samt efter själva video content. Vi kan komma att köra 2 annonsörer om Ni har restriktioner gällande detta meddela oss. 

  • Filformat: MOV, MP4, MPG, WMV eller AVI (inte FLV) 

  • Film kvalitet: SD 

  • Datarate: 2,95 Mbit/s 

  • Framerate: 25 

  • Maxvikt: 5 MB 

  • Format: 16:9 

  • Filmlängd: max 15 sekunder

  • Upplösning: Minst 640×360 (16:9) 

  • OBS: Inga brevlådor. Inga svarta start – och slutbilder 



VIDEO I ANNONSER MOBILT

  • Dimension: 320×320
  • Bannerformat: jpeg, gif eller png
  • Det måste finnas utrymme för videon in bannern, menat att det måste vara en ”frame” för vår möjlighet att implementera bannern.
  • Maxvikt: 1 MB 

  • Filformat: mp4 och/eller WEBM
  • Filmlängd: 10 sekunder
  • Ljud: Endast tillåtet vid användarinteraktion (klick/mouse-over) 


 

PREROLL (VIDEO)

Preroll är annons i samband med webbtv/video. Möjligheten finns att köra pre- och postrolls, alltså innan samt efter själva video content. Vi kan komma att köra 2 annonsörer samtidigt.

  • – Filformat: MOV, MP4, MPG, WMV eller AVI (inte FLV)
  • – Film kvalitet: SD
  • – Datarate: 2,95 Mbit/s
  • – Framerate: 25
  • – Maxvikt: 5 MB
  • – Format: 16:9
  • – Filmlängd: max 20 sek
  • – Upplösning: Minst 640×360 (16:9)
  • – OBS: Inga brevlådor. Inga svarta start – och slutbilder

 

 

SPECIFIKA GUIDELINES FÖR VÅRA DESKTOP FORMAT

TAKE OVER: INTERSTITIAL 

En take over är en annons som visas över hela skärmen innan besökaren
 kommer fram till innehålls-sidan. Ytan bakom själva annonsen mörkläggs med en transparent färg.

Viktigt att tänka på
Sajten laddas samtidigt som denna annons visas. Vi rekommenderar därför att inte använda externa filladdningar och dylikt, samt att hålla annonsen så enkel som möjligt för att undvika prestandaproblem som kan resultera i att annonsen hackar osv.  

  • – Maxvikt: 200 kb

  • – Bildfiler: GIF, JPG, PNG
  • – Bilden bör ej ha svart bakgrund eller viktigt budskap i övre högra hörnet där stängknapp implementeras.
  • – Format: 800×600 px 
  • – För take over-annonser hanterar vi inte tredjepartsscript utan måste hosta annonsen hos oss. Önskar ni att mäta impressions så måste ni därför bifoga en impression-counter url.
  • – Visningstid: 6-8 sekunder 
Interstitial 800×600

 

Interstitial 800x600 

 

OUTSIDER 

Outsider placeras på höger sida om sajtens innehåll och flöde.

  • – Format 250×800 eller 300×600 px, maxvikt 200 kB 

  • – Banners med en vit eller väldigt ljus bakgrund måste ha en solid mörk minst 1 px border.

 

SPECIFIKA GUIDELINES FÖR VÅRA MOBILFORMAT

 

MOBILBANNERS

Annonserna måste vara i GIF, JPG, PNG eller tredjepartsskript. Animerade GIF-annonser är tillåtna. När man levererar skripmaterial (som kan innehålla HTML5 banner) är det viktigt att kontrollera att initial tag load är max 150 kB, after onload får uppnå 500 kB.

  • – Format 320x32o px
  • – Maxvikt bildfil: 150 kB
  • – Maxvikt rich media: 150 kB (initial tag load)
  • – Länka till en landningssida som är anpassad för att visas i mobiltelefoner.
  • – Banners med en vit eller väldigt ljus bakgrund måste ha en solid mörk minst 1 px border.

 

Animerad GIF

Vi rekommenderar att annonsbudskapet framgår i .gif-filens första frame eftersom en del äldre versioner av Android har problem med animationer.   

Spincube

Skicka de bilder som ska ingå i kuben tillsammans med länkar till es.or1503059262tem@s1503059262noita1503059262repod1503059262a1503059262 i god tid innan start.

  • – Filformat: JPG, PNG, maxvikt per bild 150 kB
  • – Antal bilder: 4 stycken

  

TAKE OVER: MOBIL HELSIDA / SPLASH

Vi kan implementera 1×1 pixel counter tracker. Skicka den bild som ska användas tillsammans med länkar till es.or1503059262tem@s1503059262noita1503059262repod1503059262a1503059262.

  • – Dimension: 320×480
  • – Filformat: JPG, PNG.
  • – Maxvikt: 150 kB.
  • – Stängknapp implementeras i höger hörn. 

 

metromode-splash_720

 

INFORMATION OM PROGRAMMATISKA KÖP

Ta kontakt med es.or1503059262tem@c1503059262itamm1503059262argor1503059262p1503059262 för att diskutera Private Deals/ PMP:s. 

Vi använder SSP Marketplace by AOL för Private deals/PMP:s och Open RTB samt även SSP Adform för Open RTB primärt.

 

Följande Dempand Partners kan koppla upp sig mot SSP Marketplace by AOL: Marketplace-by-AOL

  • Adform
  • Advertising.com
  • Appnexus
  • Audience Science
  • Bid Theatre
  • Brandscreen
  • Casale Media
  • Chango
  • Conversant
  • Convert Media
  • Criteo
  • Delta Projects
  • DoubleClick Bid Manager
  • Ignition One
  • IPONWEB
  • LiquidM
  • MDotM
  • MediaMath
  • Quantcast
  • Random One
  • Rocket Fuel
  • SiteScout
  • The Trade Desk
  • Turn
  • Yahoo Ad Manager

 

NATIVE

En native annons på Metro Mode läggs in som en artikel. Artikeln har en puff på startsidan www.metromode.se som djuplänkar vidare till native-artikeln. Alla Native annonser markeras tydligt att de är en annons.

Kontakta din säljkontakt för mer information.

 

<< Tillbaka till alla materialspecifikationer