DEADLINES

Material ska vara Metro tillhanda senast 3 arbetsdagar före 
publicering. 

Vid försenad leverans kan inte kampanjstart i tid garanteras.


LEVERANS

Material skickas till es.or1508692247tem@s1508692247noita1508692247repod1508692247a1508692247


VIKTIGT OM SAMTLIGA FORMAT

Banners med en vit eller väldigt ljus bakgrund måste ha en solid mörk minst 1 px border.
Vi rekommenderar inte användning av flash.
Autostart av ljud är inte tillåtet. 

Annonsmaterialet kan bestå av bildfiler (GIF/JPG/PNG), Flash (SWF) och skript i vissa fall.
Länkar öppnas i ett nytt fönster.
Metro Nordic AB använder sig av adservern ADTECH.

Vi rekommenderar alla annonsörer att följa IAB Sveriges ”Creative Guidelines” i största möjliga utsträckning.


MÅTT OCH MAXVIKTER PÅ METROJOBB.SE

 

BANNERS

DESKTOP             DIMENSIONER         MAXVIKT            FILTYP

Triple wide screen 

250×360 px 

200 kB 

GIF, JPG, PNG, 3e parts skript

DESKTOP + MOBILT  

DIMENSIONER  

MAXVIKT

FILTYP
Panorama

728×180 px 

200 kB 

GIF, JPG, PNG**
Matchmail

 320×50 px 

50 kB 

GIF, JPG, PNG*

* Dessa filtyper fungerar bäst i och med sajtens responsiva design.

** HTML5 eller iframe-script går ej att köra på denna placering på grund av sajtens responsivitet.

 

ÖVRIGA PRODUKTER 

TEXT & BILD             BILDSTORLEK         MAXVIKT            FILTYPER

Nyhetsbrev

530×150 px 

50 kB 

GIF, JPG, PNG, Animerad GIF + Word 

Advertorial / Native   

Word

 

METROJOBB-PANROAMA-TWS

 

ALLMÄNNA GUIDELINES OCH SPECIFIKATIONER

 

GUIDELINES TILL SKAPANDE AV BILD-BANNERS

Det finns inga särskilda krav på banners av bildfiler som GIF, JPG och PNG. Dimension och maxvikt bör ej överskridas. 

Bildbanners fungerar bäst ihop med sajtens responsiva design, i och med att dessa banners skalas om till mindre storlek så de också kan rulla i smartphones förutom desktop.  

 

VIKTIGT ANGÅENDE HTML5 MATERIAL

Metro hostar inte råmaterialet till HTML5-banners, dvs. bildfiler, index-filer eller zip-filer etc. Banners hostas på annat håll och kund ombedes leverera ett tredjepartsscript till Metro. Vi rekommenderar inte  HTML material som levereras genom en Iframe.

Mer information om hur man bygger HTML5 banner ads anpassade för adserver Adtech: learn.onecreative.aol.com/knowledgebase/articles/533476-building-html5-ads

Eftersom Metrojobb.se är en sajt med responsiv design behöver allt skriptmaterial testas innan publicering. HTML-5 som tredjepartsskript går vanligen inte att köra på placering Panorama i och med att bannern även måste skalas ned till mindre storlek anpassad för smartphones men formatet kan testköras i god tid innan start av kampanj.

 Skicka skriptet till es.or1508692247tem@s1508692247noita1508692247repod1508692247a1508692247 i god tid innan start.

 

AVRÅDAN TILL ATT KÖRA FLASHANNONSER 

I och med att allt fler browsers inte laddar och visar automatiskt utan användarens aktiva godkännande bör annonsörer vara mycket restriktiva med användning av SWF/flash i banners. Denna typ av banners ger vanligen 0 klick på banner.

Om annonsör ändå avser skapa flash-banner kontakta es.or1508692247tem@s1508692247noita1508692247repod1508692247a1508692247 för specifikationer.

 

BYGGA MATERIAL POLITE (EX. STREAMA VIDEO, HÖGUPPLÖSTA BILDER M.M.)

Vid tunga resurser som ska laddas in på en banner såsom video, högupplösta bilder och dylikt vill vi att ni bygger ert material polite så att dessa tyngre vikter laddas in efter sajten, d.v.s. after onload.

Observera att vår maxvikt på formatet (som ni finner ovan) är den vikt som är ok att laddas in initialt och prior to onload, resterande vikt ska laddas in sekundärt. Definitionen av att bygga polite betyder att den tyngre filen alltså laddas in after onload och då tar hänsyn till uppladdningen av sajten. Vi har satt denna gräns/marker vid 4,5 sekunder och därefter kan den tyngre vikten laddas in, efter marker är maxvikt upp till 500 kB ok. Detta för att vi vill undvika att material kan påverkar sajten till att ladda långsamt. 

 

VIDEO I ANNONSER 

  • Dimension: 980×240 eller 250×800     
  • Maxvikt SWF: 125 kB för 980×240, 65 kB för 250×800 

  • Format: SWF länkad till FLV 

  • Framerate: 24 fps 

  • Codec: ON2 VP6, eller H263 

  • Ljud: Endast tillåtet vid användarinteraktion (klick/mouse-over) 

  • Maxvikt FLV: 500 kB 
Preroll (video) 
Preroll är annons i samband med webbtv/video. Möjligheten finns att köra pre- och postrolls, alltså innan samt efter själva video content. Vi kan komma att köra 2 annonsörer om Ni har restriktioner gällande detta meddela oss. 

  • Filformat: MOV, MP4, MPG, WMV eller AVI (inte FLV) 

  • Film kvalitet: SD 

  • Datarate: 2,95 Mbit/s 

  • Framerate: 25 

  • Maxvikt: 5 MB 

  • Format: 16:9 

  • Filmlängd: max 15 sekunder

  • Upplösning: Minst 640×360 (16:9) 

  • OBS: Inga brevlådor. Inga svarta start – och slutbilder 


 

SPECIFIKA GUIDELINES FÖR VÅRA BANNER FORMAT

PANORAMA TOP

Panorama TOP går både på desktop- och mobilsajt, på översta Panorama-placeringen. Metrojobb.se övergick i september 2015 till att vara en responsiv sajt, därmed bör bannermaterial på sajten vara responsivt och desktopformaten exponeras även i mobila enheter. 

  • – Format 728×180, max.vikt 100 kB 

  • – Filtyp: GIF/JPG/PNG
  • – Banners med en vit eller väldigt ljus bakgrund måste ha en solid mörk minst 1 px border.

 

PANORAMA MID MOBIL

Panorama Mobil MID går enbart på mobilsajt, på den andra Panorama-placeringen. Metrojobb.se övergick i september 2015 till att vara en responsiv sajt, därmed bör bannermaterial på sajten vara responsivt och desktopformaten exponeras även i mobila enheter. 

  • – Format 728×180, max.vikt 100 kB 

  • – Filtyp: GIF/JPG/PNG
  • – Banners med en vit eller väldigt ljus bakgrund måste ha en solid mörk minst 1 px border.

 

PANORAMORNA I SMARTPHONE

metrojobb-panorama

 

TWS PLACERINGARNA

TWS-placeringarna ligger efter varandra och annonser varvas på dem. Om annonsör vill att annons ska synas på flera placeringar på samma sidvisning kontakta es.or1508692247tem@s1508692247noita1508692247repod1508692247a1508692247.

  • – Format 250×360, max.vikt 65 kB 

  • – Rekommenderad filtyp: GIF/JPG/PNG
  • – Banners med en vit eller väldigt ljus bakgrund måste ha en solid mörk minst 1 px border.

 

MATCHMAIL

Matchmail banners  syns både i desktop och mobilt i mottagarens matchmail. Dessa styrs mot den kategori som annonsören riktar sig mot.

  • – Format 320×50, max.vikt 15 kB 

  • – Filtyp: GIF/JPG/PNG- 
  • – Banners med en vit eller väldigt ljus bakgrund måste ha en solid mörk minst 1 px border.

 

INFORMATION OM PROGRAMMATISKA KÖP

Ta kontakt med din säljkontakt för att diskutera Private Deals/ PMP:s. 

Vi använder SSP Marketplace by AOL för Private deals/PMP:s och Open RTB, annonsering sker på TWS placeringarna i format 250×360 px. Det är inte möjligt att styra banners mot specifika jobbkategorier eller liknande i deals.

Följande Dempand Partners kan koppla upp sig mot SSP Marketplace by AOL: 

 Marketplace-by-AOL

  • Adform
  • Advertising.com
  • Appnexus
  • Audience Science
  • Bid Theatre
  • Brandscreen
  • Casale Media
  • Chango
  • Conversant
  • Convert Media
  • Criteo
  • Delta Projects
  • DoubleClick Bid Manager
  • Ignition One
  • IPONWEB
  • LiquidM
  • MDotM
  • MediaMath
  • Quantcast
  • Random One
  • Rocket Fuel
  • SiteScout
  • The Trade Desk
  • Turn
  • Yahoo Ad Manager

 

SPECIFIKA GUIDELINES FÖR VÅRA CONTENT FORMAT

NYHETSBREV

Leverera text i Word med tydligt utmärkt rubrik etcetera. Har ni inte möjlighet att producera material själva är ni välkomna att kontakta er säljkontakt på Metrojobb för rekommendation av byrå att samarbeta med.

  • – Format 530×150, max.vikt 50 kB 

  • – Bildfiltyp: GIF/JPG/PNG
  • – Textfil: Word

 

ADVERTORIAL / NATIVE

Leverera text i Word med tydligt utmärkt rubrik, Ingress och Brödtext. Bilder och texter ska levereras separat.

  • – Bildfiltyp: JPG
  • – Textfil: Word

 

<< Tillbaka till alla materialspecifikationer