DEADLINES

Material ska vara Metro tillhanda senast 3 arbetsdagar före 
publicering. 

Take Over material bör vara Metro tillhanda senast 5 arbetsdagar före publicering.

Vid försenad leverans kan inte kampanjstart i tid garanteras.


LEVERANS

Material skickas till es.or1498181502tem@s1498181502noita1498181502repod1498181502a1498181502


VIKTIGT OM SAMTLIGA FORMAT

Banners med en vit eller väldigt ljus bakgrund måste ha en solid mörk minst 1 px border.
Vi rekommenderar inte användning av flash.
Take Overs i olika utförande kommer alla ha stängknapp (x) i övre högra hörnet.
Autostart av ljud är inte tillåtet.

Annonsmaterialet kan bestå av bildfiler (GIF/JPG/PNG) och skript.
Länkar öppnas i ett nytt fönster.
Metro Nordic AB använder sig av adserver AOL ADTECH.
För Programmatic handel använder Metro Nordic Sweden AB primärt SSP AOL Marketplace för Private Deals / PMP:s men också Adform för Open RTB.

Vi rekommenderar alla annonsörer att följa IAB Sveriges ”Creative Guidelines” i största möjliga utsträckning.


MÅTT OCH MAXVIKTER PÅ METRO.SE

 

I maximum vikterna är eventuella mättaggar i skriptmaterial inkluderade. Banners som överstiger dessa vikter kommer att nekas start.

 

DESKTOP DIMENSIONER MAXVIKT        REK. FILTYP 
Panorama 980x 120/240/360 px 200 kB GIF/JPG/PNG
Widescreen TOP Sticky 250×360/600 px + 300×250 px 200 kB GIF/JPG/PNG
Widescreen MID#1 Sticky 250×360/600 px + 300×250 px 200 kB GIF/JPG/PNG
Widescreen MID#2 Sticky 250×360/600 px + 300×250 px 200 kB GIF/JPG/PNG
TAKE OVER FORMAT DIMENSIONER MAXVIKT  KOMMENTAR 
Interstitial  800×600 px 200 kB GIF/JPG/PNG*
MOBILT DIMENSIONER MAXVIKT REK. FILTYP
TOP + MID#1 + MID#2 320x 320/160/80 px 150 kB GIF/JPG/PNG
TOP + MID#1+2 för Retina 640×640 px 150 kB GIF/JPG/PNG*

 

TAKE OVER FORMAT     DIMENSIONER                    MAX.VIKT       FILYP 
Takeover Mobil 320×480 px 150 kB GIF/JPG/PNG*

 

Dessa material går ej att köra med html/skript.

  Unknown

Unknown-1

Unknown-2

 

ALLMÄNNA GUIDELINES OCH SPECIFIKATIONER

Guidelines till skapande av bild-banners

Det finns inga särskilda krav på banners av bildfiler JPG och PNG. För GIF är rekommenderad animationstid 30 sekunder. Dimension och maxvikt bör ej överskridas.

Viktigt angående HTML5 material

Metro hostar inte råmaterialet till HTML5-banners, dvs. bildfiler, CSS-filer etc. Banners hostas på annat håll och kund ombedes leverera ett tredjepartsscript till Metro. Både standardformat och expanderande banners går att köra med tredjepartsscript i vilka det ligger HTML5-material. Vi rekommenderar inte att köra HTML material som levereras genom en Iframe. Komplexiteten av bilder, gradienter, långsamma animeringar och detal­jerade rörliga element kan påverka antalet beräkningar användarens processor måste utföra för varje frame.

Rekommendation:
– Använd färre animationer baserade på matematiska beräkningar i Action Script.
– Ta bort onödiga keyframes från animationen och använd Tween­funktionen istället för ”frame­for­frame” animation.
– Sänk frameraten, d.v.s. antal bildrutor per sekund.
– Minimera användningen av gradienter, transparens, masker och animeringar.
– Bildobjekt som används mer än en gång i filmen bör omvandlas till symboler. Symboler sparas i filen en gång och används igen senare.  Det kan minska filstorleken och CPU­an­ vändning.
– Begränsa förändringar mellan varje keyframe.
– Minimera informationen som lagras i de första framesen. Lägg om möjligt tung logik senare i filmen.
– Funktioner som aktiveras av användaren är att föredra, till exempel vid mouse over flyger.
– Undvik onödiga timer­funktioner och loopar. De är de största problemen när det gäller CPU­användning.
– Solida linjer kräver mindre minne än prickade/ streckade linjer eller penselverktyget.
– Gruppera objektet och gör gemensamma anrop till hela gruppen.
– Minimera antalet typsnitt.
– Använd vektorgrafik istället för pixelgrafik.
– Optimera vektorgrafik. Välj Modify ­ Smooth, Straighten eller Optimize för att dra ner antalet vektorpunkter.

 

Skicka skriptet till es.or1498181502tem@s1498181502noita1498181502repod1498181502a1498181502 i god tid innan start för att testköra formatet.

 

Flashannonser accepteras ej

Flash-baserade annonser påverkar användarupplevelsen negativt därför accepteras ej annonser med Flash-komponenter.

 

Bygga material polite (ex. streama video, högupplösta bilder m.m.)

Vid tunga resurser som ska laddas in på en banner såsom video, högupplösta bilder och dylikt vill vi att ni bygger ert material polite så att dessa tyngre vikter laddas in efter sajten, d.v.s. after onload. Observera att vår maxvikt på formatet (som ni finner ovan) är den vikt som föredras att laddas in initialt och prior to onload, resterande vikt ska laddas in sekundärt. Definitionen av att bygga polite betyder att den tyngre filen alltså laddas in after onload och då tar hänsyn till uppladdningen av sajten.

DESKTOP+TABLET: Initial tag load vikt får uppstiga till 200 kB, after onload vikt får uppgå till 1000 kB.

MOBILT: Initial tag load vikt får uppstiga till 150 kB, after onload vikt får uppgå till 500 kB.

Vi har satt gräns/marker vid 4,5 sekunder och därefter kan den tyngre vikten laddas in, efter marker är maxvikt upp till 500-1000 kB ok. Detta för att vi vill undvika att material kan påverkar sajten till att ladda långsamt. 

 

Video i annonser desktop

  • Dimension: 980×240 eller 250×800
  • Maxvikt SWF: 200 kB för 980×240, 200 kB för 250×800
  • Format: SWF länkad till FLV
  • Framerate: 24 fps
  • Codec: ON2 VP6, eller H263
  • Ljud: Endast tillåtet vid användarinteraktion (klick/mouse-over)
  • Maxvikt FLV: 500 kB 
Preroll (video) 
Preroll är annons i samband med webbtv/video. Möjligheten finns att köra pre- och postrolls, alltså innan samt efter själva video content. Vi kan komma att köra 2 annonsörer om Ni har restriktioner gällande detta meddela oss.
  • Filformat: MOV, MP4, MPG, WMV eller AVI (inte FLV)
  • Film kvalitet: SD
  • Datarate: 2,95 Mbit/s
  • Framerate: 25
  • Maxvikt: 5 MB
  • Format: 16:9
  • Filmlängd: max 15 sekunder
  • Upplösning: Minst 640×360 (16:9)
  • OBS: Inga brevlådor. Inga svarta start – och slutbilder


Video i annonser mobilt

  • Dimension: 320×320
  • Bannerformat: jpeg, gif eller png
  • Det måste finnas utrymme för videon in bannern, menat att det måste vara en ”frame” för vår möjlighet att implementera bannern.
  • Maxvikt: 1 MB
  • Filformat: mp4 och/eller WEBM
  • Filmlängd: 10 sekunder
  • Ljud: Endast tillåtet vid användarinteraktion (klick/mouse-over)

SPECIFIKA GUIDELINES FÖR VÅRA DESKTOP FORMAT

Take Over: Interstitial

En take over är en annons som visas över hela skärmen ovanpå innehålls-sidan. Ytan bakom själva annonsen mörkläggs med en transparent färg.
 Annonsen kan vara i flera storleksformat, se info nedan.

Viktigt att tänka på

Sajten laddas samtidigt som denna annons visas. Vi rekommenderar därför att inte använda externa filladdningar och dylikt, samt att hålla annonsen så enkel som möjligt för att undvika prestandaproblem som kan resultera i att annonsen hackar osv.  Önskar ni att mäta impressions så måste ni bifoga en impression-counter url.

  • – Maxvikt: 200 kb
  • – Bildfiler: GIF, JPG, PNG
  • – Format:  800×600 px
  • – Bilden bör ej ha svart bakgrund eller viktigt budskap i övre högra hörnet där stängknapp implementeras.
  • – För take over-annonser hanterar vi inte tredjepartsscript utan måste hosta annonsen hos oss.
  • – Visningstid: 6-8 sekunder

 

800×600 px

Skärmavbild 2016-12-22 kl. 10.42.59

 Outsider Sticky

Outsider sticky är placerad i högra spalten på sajten. Vi kan köra olika höjder på TWS, se nedan.

  • – Maxvikt per bildfil: 200 kb
 (initial tag load)
  • – Bildfiler: GIF, JPG, PNG eller tredje parts script.
  • – Format: 300×600 eller 250×360/800

Transformer – banner för flera placeringar

Transformer bannern kan läggas på flera placeringar och anpassar sig efter placeringen storlek.

  • – Tre eller fler bildfiler
  • – Filtyp: JPG or PNG
  • – Storlek: 300×300 px
  • – Maxvikt per bild: 65 kB

Transformer-Metro

 

SPECIFIKA GUIDELINES FÖR VÅRA MOBILFORMAT

Mobilannonser

Annonserna måste vara i GIF, JPG, PNG eller tredjepartsskript. Animerade GIF-annonser är tillåtna.

  • Format 320×320 px
  • Maxvikt bildfil: 150 kB 

  • Maxvikt rich media: 150 kB (initial tag load)
  • Länka till en landningssida som är anpassad för att visas i mobiltelefoner.
  • Banners med en vit eller väldigt ljus bakgrund måste ha en solid mörk minst 1 px border.


Animerad GIF

Vi rekommenderar att annonsbudskapet framgår i .gif-filens första frame eftersom en del äldre versioner av Android har problem med animationer.


Spincube

Skicka de bilder som ska ingå i kuben tillsammans med länkar till es.or1498181502tem@s1498181502noita1498181502repod1498181502a1498181502 i god tid innan start.

  • Filformat: JPG, PNG, maxvikt per bild 150 kB
  • Antal bilder: 4 stycken

Placeringar på Metro 

  • TOP, på hela sajten ovanför menyrad
  • MID #1, startsidan
  • MID #2, startsidan
  • MID #3, bara på artikelnivå

 Mobile

 

Mobil helsida / splash / take over

Vi tar inte emot tredjepartsscript men kan på bildfil implementera 1×1 pixel counter tracker.
Skicka den bild som ska användas tillsammans med länkar till es.or1498181502tem@s1498181502noita1498181502repod1498181502a1498181502.

  • Dimension: 320×480
  • Filformat: JPG, PNG.
  • Maxvikt: 150 kB.
  • Stängknapp implementeras i höger hörn.

 

Screenshot_2016-12-22-10-47-31

ROS – Run on Site

För att köra en ROS-kampanj krävs att kund bistår med följande annonsformat:

DESKTOP DIMENSIONER MAXVIKT       FILTYP
Panorama 980 x 120/240/360/400 px 200 kB  Script eller bildfil
Outsider Sticky 300×600 px eller 250×360/800 200 kB  Script eller bildfil
Mobilbanner 320×320/160/80 150 kB  Script eller bildfil
 

INFORMATION OM PROGRAMMATISKA KÖP

Ta kontakt med din säljkontakt för att diskutera Private Deals/ PMP:s.

Vi använder SSP Marketplace by AOL för Private deals/PMP:s och Open RTB samt även SSP Adform för Open RTB primärt.

Följande Dempand Partners kan koppla upp sig mot SSP Marketplace by AOL:  Marketplace-by-AOL

  • Adform
  • Advertising.com
  • Appnexus
  • Audience Science
  • Bid Theatre
  • Brandscreen
  • Casale Media
  • Chango
  • Conversant
  • Convert Media
  • Criteo
  • Delta Projects
  • DoubleClick Bid Manager
  • Ignition One
  • IPONWEB
  • LiquidM
  • MDotM
  • MediaMath
  • Quantcast
  • Random One
  • Rocket Fuel
  • SiteScout
  • The Trade Desk
  • Turn
  • Yahoo Ad Manager

 

GENERELLA RIKTLINJER VID NATIVE ANNONSERING

En native annons på Metro utförs som en artikel på sajten. Artikeln har en puff på startsidan www.metro.se som djuplänkar vidare till native-artikeln. Alla Native annonser markeras tydligt om att de är en annons.

Material till native bör levereras 7 arbetsdagar innan publicering till säljkontakten.

Metros redaktörer skapar native och kan skicka utkast till beställare för godkännande av produktionen innan den publiceras.


Storlek på puffar
Vi erbjuder två olika storlekar på puffar på www.metro.se.

  • Liten puff: 310 px
  • Stor puff: 639 px


Bildfiler och textstycken
Leverera gärna olika bilder för artikel och puff. I artikeln kan vi lägga in upp till 3 bilder.
Bilderna är av mått enligt nedan för att ha rätt upplösning.

  • Artikelbilder, 1-3 st: 1366×683 px / st
  • Puffbilder, 1st: 1366×683 px
  • Artikeltext; rubrik, ingress, brödtext
  • Pufftext; max 100 tecken.


Extramaterial att ha i högerspalt

  • Facebooksidas widget som feedar in info
  • Twitterfeed
  • Instagramfeed
  • Puffar till andra artiklar inom samma kampanj


Artikeln får innehålla
Youtubevideo, Bildspel, Instagramflöde, Twitterflöde, Facebook-widgets, Puffar till andra artiklar inom samma kampanj.

Stor Native annons på www.metro.se
639 pxStor_Native

Liten Native annons på www.metro.se
310 px
Liten_native

 

 

<< Tillbaka till alla materialspecifikationer